KARMIENIE PIERSIĄ – PRZEKĄSKI I NAPOJE

Dziś na blogu kolejna porcja informacji dla mam karmiących piersią oraz dla ich bliskich, którzy dbają, by mamy w okresie laktacji nie zemdlały z głodu. Wyliczamy pomysły na dobre przekąski i podpowiadamy, czym popić, by stało się jasne, ile kaw dziennie może wypić karmiąca mama. Na początek – czym przegryzać, bo kawy nie wlewamy nigdy do pustego żołądka! 😉

Możecie podjadać:

– Świeże sezonowe warzywa i owoce, cokolwiek lubicie – np. zielona sałata z pomidorem lub kilka śliwek

Warto pamiętać, że o ile surowe warzywa można jeść niemal bez ograniczeń, to owoce zawierają cukier i nie powinno się z nimi przesadzać; lepiej też jeść owoce od rana, a nie jeść ich już po 16-17.

– Klasyk – kanapki: najlepiej z pieczywa z pełnego przemiału, z dodatkiem świeżych warzyw (np. liści szpinaku); kanapka może być z kawałkiem białego sera, lub z plastrem żółtego bądź z wędzonym łososiem czy sardynką z oliwy, może też być z hummusem, czy inną pastą warzywną

– Klasyk w wersji uproszczonej: grzanka z oliwą lub niesłodzone/niesolone chrupki kukurydziane, wafle ryżowe czy inne suche pieczywo

– Twarożek – najlepiej z dodatkiem świeżych warzyw – rzodkiewka, pomidor, cebulka, szczypiorek czy pietruszka

– Jogurt naturalny (np. z łyżeczką nasion chia lub świeżo zmielonego siemienia lnianego) i wybranym owocem

– Gorzka czekolada – jedzona w takiej ilości, by tabliczka starczyła na ok. tydzień 🙂

Uwaga, czekolada zawiera też kofeinę – 50 g czekolady zawiera jej ok. 50 mg.

– Suszone owoce, szczególnie morele i figi, bo zawierają dużo wapnia

– Nasiona – np. pestki dyni, z tego powodu, co wyżej

– Włoskie orzechy

– Owsianki z dodatkiem naturalnego jogurtu i świeżych owoców lub niedosładzane muesli/inne mieszanki płatków z mlekiem

– Koktajle warzywne i warzywno-owocowe – kopalnia możliwości, pełne witamin i sycące

– Mango lassi

– Domowe czipsy z jarmużu

– Kiełki – jeśli ktoś lubi podgryzać same

Moje ulubione przekąski to awokado, jedzone łyżeczką ze skórki lub na kanapce z razowego chleba, suszone morele, mango lassi (do którego często dodaję garść ugotowanej na miękko ciecierzycy i kawałek ugotowanego batata, by było pożywniejsze), twarożek z pomidorem. I oczywiście gorzka czekolada 😉

Co do picia:

– Woda-woda-woda przez całą dobę, najlepiej niegazowana

– Szklanka niedosładzanego soku owocowego dziennie (ok. 150 ml)

– Soki warzywne

– Mleko lub napoje na bazie mleka, jeśli je lubicie – np. szklanka kefiru, niesłodzone kakao

– Napary owocowe (np. malina) i delikatne napary ziołowe (np. koper włoski, anyż, mięta; unikamy szałwii, bo może hamować laktację)

– Naturalna kawa zbożowa (również ta ze słodem jęczmiennym – uważa się, że on wspomaga laktację)

– Kawa

– Herbata

Kawa dla mamy karmiącej

I teraz rzecz o kofeinie, która znajduje się w kawie, herbacie i w czekoladzie. Nieznaczne ilości kofeiny mogą przenikać do mleka kobiecego. Nadmierne spożycie kofeiny mogłoby pobudzać dziecko, powodować jego rozdrażnienie czy utrudniać mu zasypianie. Ale picie 2-3 kaw dziennie jest zupełnie bezpieczne i nie ma wpływu na dziecko! Nie musicie rezygnować z kawy karmiąc piersią.

Warto natomiast wiedzieć, że zaleca się, by karmiąc piersią, nie przyjmować więcej niż 300 mg kofeiny dziennie. Konkretnie:

– Kubek kawy z różnego rodzaju ekspresów to ok. 80-140 mg kofeiny (kawy z ekspresów kolbowych są słabsze, te z przelewowych zawierają więcej kofeiny)

– Kawa rozpuszczalna to 80-100 mg

– Espresso (50 ml napoju) to ok. 50 mg kofeiny (czyli np. latte na pojedynczym espresso będzie jej tyle zawierać)

– Kubek herbaty 75 mg

– Kubek kakao ok. 5 mg

Zatem dziennie możecie wypić 2-3 kawy, do tego (słabą) herbatę i nie przekroczyłyście normy. Niech żyje mała czarna!

 

A o zasadach zdrowego stylu odżywiania się w czasie laktacji (i w ogóle) przeczytasz tutaj.

Przydał Ci się ten wpis? Udostępnij go na FB lub oznacz osoby, które szukają pomysłów na szybkie przekąski. Dziękuję!

 

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *